Pages

Saturday, October 19, 2013

Syntyykö suomalainen luksuspalvelukokemus ulkomaisella osaamisella?

Luksuspartiolaiset ovat viettäneet ansaittua syyslomaa matkailua testaillen. Molemmat tahoillaan akselilla kotimaa, Haikon Kartano sekä Vietnam. Haikon Kartanossa pohdin suomalaista palvelukulttuuria ja sen puutetta. Kasvohoito Haikossa oli ihan ok, mutta hoidon jälkeen teetä tarjoiltiin reippaasti muovimukista. Illuusio kartanotason palvelusta päättyi siihen,vaikka kasvohoidon nimi taisi olla Kartanon Rouva 40 +.Miten ihmeessä emme ymmärrä palvelun kokonaisvaltaisuutta? 

Suomalainen palvelutyö on murroksen keskellä. Finnair rekrytoi ei-suomea puhuvia lentoemäntiä vuokrayrityksen kautta ulkomailta, koska se on halvempaa. Marjanpoimijat tulevat yrittäjän kautta Aasiasta poimimaan marjat, kun suomalaiset eivät viitsi. Tuleeko luksusklusterimme kirkkaimmista tähdistä - metsänantimista – luksusruokaa ulkomaisin voimin ulkomailla? Haloo sinisilmäinen Suomi! 

Uskallan väittää,että tulevaisuudessa Suomen luksuspalvelut syntyvät aasialaisten ja intialaisten naisten ja miesten voimalla. Heillä on oikea asenne, hyvä koulutus ja miellyttävä käytös. Nämä osaajat tulevat Suomeen vuokrayrittäjien kautta ja palvelevat sekä 5 tähden - että Boutique-hotellien asiakaskuntaa.Utopiaa vai luksusliiketoiminnan realismia?




No comments:

Post a Comment