Vuonna 1936 Tuomas Vohlonen perusti kellotehtaan, joka
tälläkin hetkellä sijaitsee maapallon pohjoisimmassa kolkassa – Vantaalla.
Vohlonen oli suomalainen suunnistaja ja keksijä, joka kehitti nestetäytteisen kompassin. Sittemmin tämä pohjoinen kellotehdas eli Suunto Oy on tullut tunnetuksi
urheilukelloista sekä sukellustietokoneista ja – välineistä.
Suunto
mainostaa tuotteitaan: ”From the highest
mountains to the deepest oceans”. Mitä yhteistä korkeimmilla vuorilla ja syvimmilla
valtamerillä on luksukseen? Ei välttämättä vielä paljoakaan, mutta Suunnon
innovatiivisella tuotteistuksella sporttikelloista on mahdollista saada yksi
suomalainen luksustuote.
Jo suomalaiset sotilaat
käyttivät Suunto kompasseja talvi- ja jatkosodan aikana. Suunto on
täynnä tarinoita, jotka odottavat jakamista ja tuotteita, jotka odottavat
lisäkehittelyä.
Sykemittari voi kertoa urheilijalle pelkän sykkeen lisäksi
paljon muutakin informaatiota: Joko juomasi shampanja on palanut, tarvitsetko
lisää proteiineja tai pitäisikö sinun juoda lisää vettä. Lisäksi nykyaikainen älykello voi myös näyttää hyvältä. Esimerkiksi Applen
uudet kullanväriset tuotteet ovat pitkän tuotekehittelyn tulosta. Onko
suomalaisesta sykemittarista statussymboliksi, jota himoitaan paitsi teknisten
ominaisuuksien takia myös ulkonäön vuoksi?
No comments:
Post a Comment