Suomessa ei osata palvella. Matkailualan ammattilainen
totesi, että eihän Suomeen saada maksukykyisiä turisteja, koska meiltä puuttuu
osaava palvelu. Luxuspartiomme kävi testilounaalla yhdessä Helsingin
kalleimmista terasseista.
Lounasaika oli loppumassa ja ravintola oli lähes
tyhjä. Meidät ohjattiin pöytään, jonka
jälkeen kaksi miestarjoilijaa olivat keskittyneet niin intensiivisesti lasien lajitteluun, että ehdimme vaihtaa
hyvinkin parin viikon kuulumiset. Pyysimme ruokalistaa ja hetken kuluttu
kysyimme kauniisti, olisiko mahdollista myös tilata. Tarjoilija kohteliaasti
varoitti, että keitto on pieni, koska se on tarkoitettu alkuruoaksi . Viidentoista
euron hintainen keitto oli erinomaisen hyvää. Lisäksi terassilounaalle olisi
voinut tilata janojuomaksi vaikkapa pienen oluen hintaan 12,40 euroa.
Miljöö on hieno, ruoka on hyvää ja pieni keitto tuntui
riittävän kokoiseltakin, mutta miksi edelleen hinta tuntuu huimalta. Jotakin
jää elämyksestä uupumaan - jotakin joka olisi tuntunut hyvältä palvelulta. Kallis hinta luo odotukset, että nyt on
tulossa jotakin erityisen hyvää. Kahden
euron tarjoustuoppia jaksaa odotella, mutta jos olut maksaa kuusinkertaisen
hinnan, silloin hyvän palvelun täytyy jo kuulua hintaan.
Odotusten ylittäminen tai pieni lisä luo hyvän palvelun
Jos laukkuostoksilla tai kampaajalla odotellessa saa vaahdotettua kahvia tai
lasin kuohuvaa, se on ylimääräistä hemmottelua. Se jokin pieni lisä, joka tietysti
on leivottu laukun tai kampauksen hintaan, mutta tekee ostotapahtumasta
miellyttävän. Asiakas tuntee itsensä erityiseksi. Kerro meille, missä sinä koit erityisen hyvää
palvelua. Emme vielä suostu uskomaan,
että Suomessa ei osattaisi palvella.
Jatkamme toiveikkaina hyvien palvelupaikkojen
metsästystä. Mistä löytyy suomalaista luxuspalvelua.
VIP Finland will make you happy, we organize anything you want!
ReplyDelete